donderdag 4 juni 2009

Een sterke persoonlijkheid

Al fietsend door de straten gaan deze woorden door mijn hoofd; ...'een sterke persoonlijkheid'... Vraag me niet waar ze vandaan komen. Soms zijn ze er gewoon.
Zo gaat dat met gedachten.

Wat bedoelen we nu eigenlijk met 'een sterke persoonlijkheid'?
Wat bedoelen we met sterk?
Wat bedoelen we met persoonlijkheid?
Hebben we het over sterk in de zin van; krachtig, getraind, met veel spierkracht? Of sterk in de zin van; iemand die veel aankan, iemand die veel 'kan hebben'? Of sterk, net zoals een geur; aanwezig en niet te ontkennen?
En wat bedoelen we met persoonlijkheid? Iedereen is een persoon en ieder persoon is uniek, dus ieder persoon is een persoonlijkheid. Of heb je een persoonlijkheid?

De gedachten dwarrelen alle kanten op in mijn hoofd. Stuiteren van links naar rechts en weer terug.

Het heeft te maken met 'jezelf laten zien' bedenk ik me dan.
En met 'jezelf laten zien' bedoel ik ook dat je jezelf laat horen. Dat je kenbaar maakt waar je van houdt en dat je kenbaar maakt waar je niet van houdt.
Dat je kenbaar maakt wat je vindt en dat je kenbaar maakt wat je niet vindt.
Dat je laat zien hoe je je voelt.
Dat je iets van je binnenkant aan de buitenwereld laat zien. Omdat de wereld mag weten wie je bent.

Dat vereist moed. Als je dat kan, dan kan je veel hebben.

Een sterke persoonlijkheid is voor mij dus een moedig mens!

1 opmerking:

Betsy zei

moed zonder verstand is dan weer gewoon dom....