zaterdag 25 februari 2012

Moment


Eergister heb ik een wolk gezien.
Nu is dat niet zo gek, maar wel als de wolk zich binnen in een ruimte bevindt. En dat was dus het geval. Het was een project van beeldend kunstenaar Berndnaut Smilde.

Ik had een foto van zijn wolk in een ruimte gezien en ik vond het prachtig.
Een onmogelijkheid mogelijk gemaakt.
Een vervreemdend beeld, dat maakt dat ik wil blijven kijken.

Een foto is een momentopname. Maar bij het bekijken van een foto duurt dat moment voor eeuwig.
Door telkens een foto te bekijken kun je dat moment op ieder moment waarnemen.
Zo had het beeld van die wolk zich ook in mij genesteld; alsof de wolk er constant was.
Ook op het moment dat ik zeg maar, op mijn fietsje onderweg was naar de wolk.

Eergister was ik aanwezig bij de creatie van dat speciale moment; de wolk in de ruimte.
Het ging heel snel. Het was er en even later was het er niet. Dat verbaasde me.
De kunstenaar liet mij ervaren hoe vluchtig een moment is.

Ik heb het moment voor eeuwig vastgelegd.

Geen opmerkingen: