donderdag 25 september 2008

Poezie(s)


Ik zit te lezen in de (Volks)krant en ik kom de bijlage tegen over de kinderboekenweek. Het thema is dit jaar 'poezie'. (Van 1 t/m 11 oktober onder het motto 'zinnenverzinzin'.)

En al lezende word ik steeds blijer.
Ik word verrast door de woordspelingen, de vondsten en creativiteit ervan. Het interview met Ted van Lieshout (mijn bijna naamgenoot) en het stukje over Joke van Leeuwen.
De titel van haar nieuwe boek; 'Een halve hond heel denken' snap ik. Die is gewoon helemaal goed. De omschrijving van het boek is; een 'verbaasboek over kijken'. Dat kan dan helemaal niet meer stuk.
Dat mens is zowiezo een bruisend vat vol creativiteit. Om jaloers van te worden.

Wat heb ik vroeger vaak boeken van haar voorgelezen aan mijn kinderen! Koning Bobbel, Het weer en de tijd, Iep......
Het gebeurde regelmatig dat IK dan degene was die zei; '...ach vooruit... nog 1 bladzijde....'
Ik hou van het eenvoudige taalgebruik. Op een simpele manier iets ingewikkelds vertellen zodat iedereen het kan snappen. Of iets simpels simpel vertellen.
Dat is knap.
Daar hou ik van.
***

Geen opmerkingen: