zondag 29 augustus 2010

Jaarmarkt


Gisteren was er de jaarmarkt in het dorp waar ik woon. DE jaarmarkt.
Een groot deel van de dorpsstraat staat dan vol met marktkramen met tassen, sokken, sjaals, riemen, snoeischaren, maatbekers, stroopwafels, broodjes haring, planten, kettingen enz. enz.
Als vaste attractie staat er de brandweer met een hoogwerker. Liefhebbers kunnen zich de hoogte in laten werken om zo wat verder te kijken dan hun neus lang is. Op de grond kunnen kinderen met de brandslang huisjes omspuiten die op een lat gemonteerd zijn die weer over de sloot ligt. Altijd weer een succes.
Op het parkeerterrein voor de supermarkt kunnen de dorpsverenigingen op een podium hun kunsten vertonen. Ook worden daar lootjes verkocht door wat oudere mensen in klederdracht voor...voor...ja, voor wat eigenlijk?
Het leukste van de markt vind ik de particuliere kraampjes en kleedjes. Mensen die de kans niet voorbij willen laten gaan om van hun zolder opruiming af te komen. Ze zitten er dan gezellig bij aan hun plastic tuinset, met een kopje kof en een broodje. Wat later op de dag wordt de koffie verruild voor een borrel.
En als je met ze in gesprek gaat, krijg je, voordat je het weet, ook een borrel aangeboden. Of een warme gehaktbal.
Op de foto zie je mijn veroverde schatten. De pruimenjam smaakt bijna net zoals mijn moeder die maakte!
Ik heb ook mijn vetpercentage nog laten meten en die is 'normaal'.
Daar wordt ik ook weer blij van.

Geen opmerkingen: