woensdag 18 augustus 2010

Bakken

Gisteravond belandde ik al zappend bij de zender BBC 2.  Ik bleef er hangen want 'The great British bake off' ging beginnen. Een programma waarin tien amateur-bakkers het tegen elkaar opnemen. Per aflevering vallen er twee deelnemers af. Dit keer bakten ze 'cake'. Als laatste moesten ze hun eigen chocoladecake bakken. Het water liep me al in de mond.
Ik vond het ontroerend om te zien hoe serieus er gebakken werd en hoe emotioneel mensen de beoordeling van hun baksel ontvingen. Alsof ze een stukje identiteit mee hadden gebakken en zijzelf beoordeeld werden.
Een man in het speciaal stal direkt mijn hart. Helaas ben ik zijn naam vergeten en helaas kan de 'uitzending gemist' van de BBC niet geaktiveerd worden.
Het was zo'n grote, dikkige man waarin je het jongetje dat hij ooit was nog doorheen zag schijnen. Zijn eerste cake was enigzins ingezakt. 'Dat gebeurde hem anders nooit', zei hij beteuterd. Toen de jury zijn cake ook nog als wat 'te droog' beoordeelde schoot-ie helemaal vol. De presentatrice moest hem een beetje oppeppen met grapjes als; 'nou, droog je tranen maar, want anders wordt het nog een zoute cake', waarop hij door zijn tranen heen weer een beetje in de lach schoot (zie je het voor je?).
Helaas is hij na de eerste aflevering al afgevallen.
Volgende week deel 2; om 21.00 op BBC2.

Geen opmerkingen: