maandag 1 februari 2010

Manipuleren

Er wordt tegenwoordig wat af gemanipuleerd. Foto's in tijdschriften, groenten en wat al niet meer.
Het heeft verschillende betekenissen.
Een betekenis is; bewerken. En; tot beweging toe aanzetten. En; een middel om tot een doel te komen.
Niks mis mee. Maar voor mij heeft het toch altijd een negatieve bijklank. En het doet mij vooral denken aan mensen die mensen manipuleren.
Wat is het eigenlijk? Wat doet iemand die een ander geestelijk manipuleerd? En hoe komt het dat de een zich gemanipuleerd voelt en de ander niet?

Op het internet lees ik ook de betekenis; ongemerkt beinvloeden; de belangen of gevoelens van de gemanipuleerde zijn van ondergeschikt belang.
Het negatieve zit 'm voor mij vooral in het woordje 'ongemerkt'. Dus; niet open en dus niet eerlijk. En laat ik daar nou supergevoelig voor zijn.
Bij geestelijke manipulatie zet de manipulator iemand aan tot bewegen in de door hem gewenste richting.
De gemanipuleerde zou die kant uit vrije wil niet gekozen hebben. Op de een of andere wijze (dmv opmerkingen bv)  zorgt de manipulator ervoor dat de ander toch die kant kiest. Want als die kant niet kozen wordt voelt de gemanipuleerde zich slecht.
Op die kwetsbare plek speelt de manipulator in.
Omdat niet iedereen eenzelfde kwetsbare plek heeft, voelt niet iedereen zich bij eenzelfde benaderingswijze gemanipuleerd.

Wordt je gemanipuleerd of laat je jezelf manipuleren?
Fascinerend.
Er valt nog veel meer over te zeggen en te denken.
Ik sudder er nog over na.....

Geen opmerkingen: